LÄÄKÄRIASEMA
Turunlinnantie 4 B, 4. kerros, 00930 Helsinki
puh. 32 39 240

Suonikohjuleikkaus paikallispuudutuksessa

Tämä hoitomuoto on erittäin helppo ja kivuton tapa päästä eroon alkavista suonikohjuista tai leikkauksen jälkeen uudelleen kasvaneista kohjuista. Isojakin kohjuja voi tällä tavoin tehokkaasti vähentää.

Ensimmäiset paikallispuudutuksessa tehtävät suonikohjuleikkaukset Tri Linna teki, potilaiden pyynnöstä vaihtoehtona hankalalle nukutusleikkaukselle, Meilahden sairaalan kirurgisella poliklinikalla 1970-luvun lopulla. Potilaiden tyytyväisyys johti sittemmin menetelmän kehittämiseen ja laajempaan käyttöön. Itäkeskuksen Poliklinikalla näitä leikkauksia on tehty käytännössä vuosia ilman komplikaatioita.

Kyseessä on suonikohjujen tarkkuus- eli täsmäleikkaus, jossa noin kahden kämmenen kokoiselta alueelta yhdessä leikkauksessa poistetaan tarkasti kaikki kohjut. Koska verenvuoto on olematonta ja potilas paikallispuudutuksen takia pystyy kävelemään, voi hän heti leikkauksen jälkeen vaaratta lähteä kotiin vaikka omalla autolla taikka julkisilla kulkuvälineillä. Puudutus loppuu noin tunnin kuluttua leikkauksesta, mutta leikatun jalan pistely tai särky tarkkuusmenetelmästä johtuen on melko vähäistä tai olematonta leikkauspäivän iltana. Potilaita kuitenkin suositellaan pitämään jalkaa lievässä kohoasennossa sen illan. Lyhyitä kävelymatkoja voi silti silloinkin suorittaa. Noin puolet potilaista ei tarvitse leikkauksen jälkeen minkäänlaista kipulääkitystä.

Leikkausta seuraavana päivänä ei tavallisesti pientä haavanipistelyä lukuunottamatta mitään kipua tunnu ja potilas voi siteen kanssa lähteä ulos kävelemään. Noin kahden viikon kuluttua poistetaan ompeleet ja voi mennä työhön. Jalkoja rasittava urheilu on kielletty neljän viikon ajan leikkauksesta lukien, mutta sen jälkeen voi tehdä kaikkea.

Tällaisen leikkauksen voi tehdä kerran päivässä, ja niinpä useat potilaat ovat tulleet useina peräkkäisinä päivinä leikkaukseen, kun suonikohjujen laajuus on sitä vaatinut. Toipuminen tapahtuu kuitenkin saman ajan kuluessa kuin yhdessäkin leikkauksessa.

Leikkaukseen valmistautuminen ei vaadi mitään erityitoimenpiteitä, ainoastaan verenohennuslääkkeistä on hyvä pitää muutaman päivän tauko ennen leikkausta.